Miet Leijssen - Coaching & Consulting

BLOG - Fit in je hoofd!

Onlangs verzorgde ik de sessie ‘Fit in je hoofd’ - work-out voor de mentale spieren in de Sportpraktijk. Het publiek was divers: zowel (top)sporters als niet-sporters, mensen uit het onderwijs, uit het bedrijfsleven en zelfstandige ondernemers. Toch hadden ze allemaal 1 ding gemeen: mentaal fitter worden en fit blijven.

Allemaal mensen die iedere dag het beste van zichzelf geven in hun job, hun (top)sport, hun relatie of gezin. In onze ogen allemaal atleten die dagelijks topprestaties neerzetten. Net zoals topsporters jarenlang getraind worden om - naast hun fysieke inspanningen, gezonde voeding, goede nachtrust - zich ook mentaal voor te bereiden door afleidingen te negeren, stress en angsten te verminderen en uitsluitend te focussen op hun prestaties, zo is het ook voor ieder van ons van belang om veerkrachtig om te gaan met de uitdagingen van elke dag.

Je fysieke conditie, gezonde voeding en nachtrust kan je tegenwoordig vrij ‘gemakkelijk’ in kaart brengen met de nieuwe technologiën (apps, polars, fitbits,..). Echter voor je mentale fitheid blijkt dit nog geen evidentie te zijn. Toch zijn alle 4 elementen (beweging, voeding, (nacht)rust en mentale fitheid) cruciaal om je veerkracht te versterken.

Ik geef je graag nog enkele mentale tips mee opdat ook jij iedere dag het beste van jezelf kan geven op een gezonde en verantwoorde manier. 

Bewust zijn van je gedachten
Welk stemmetje laat jij bewust of onbewust het meest aan het woord in je hoofd? Zorgen jouw gedachten ervoor dat je tevreden bent met jezelf of kan je het niet laten om jezelf in je hoofd steeds naar beneden te halen met angsten, twijfels en minderwaardigheidsgevoelens? Verban die irritante, negatieve medebewoner uit je hoofd en geef die andere milde bewoner de plaats die hij verdient. We hebben duizenden gedachten per dag, waarvan we slechts beperkt bewust zijn. Jij bent niet jouw gedachten, jij hebt gedachten en het goede nieuws is dat jij kan kiezen aan welke gedachten jij bewust je aandacht wil schenken. Dus sta geregeld eens stil bij jouw gedachten en kijk eens welke je wil belichten of aanpakken. Aan jou de keuze!

Focus op je doel
Heb je al eens gezien hoe een atleet zich mentaal voorbereidt op zijn prestatie? Op een atletiekpiste zie je vaak de atleten hun sprong, worp of afstand in stilstand en met de ogen dicht visualiseren. Visualisatie heeft een effect op verschillende cognitieve processen in het brein zoals de motoriek, aandacht, planning en het geheugen. Het brein wordt door visualisatie dus eigenlijk voorbereid op de echte prestatie. Dit principe geldt evenzeer voor de doelen die jij jezelf dagelijks, wekelijks of jaarlijks stelt. Zorg ervoor dat je je doel niet uit het oog verliest. De badkamerspiegel, de deur van de ijskast, een eigen persoonlijk motivatiebord maken, een post-it op je computer, een herinnering op je gsm…In ons huis kom je geregeld wel wat tegen. Wat ga jij doen om jezelf te herinneren aan je doel en je niet te laten afleiden onderweg?

Beloon jezelf en have fun!
Gras groeit niet door eraan te trekken, zeg ik regelmatig. Stel jezelf dus een doel waar jij zelf écht aan wil werken (niet omdat jouw omgeving dat wil) en zet jezelf niet nodeloos onder druk. Je brein functioneert immers best als het niet te zware stress ervaart. Vandaar dat mensen op zoek gaan naar manieren die je stress verminderen, je focus en aandachtsspanne verhogen en om zo mentaal sterker te worden. Pilates heeft dat effect bijvoorbeeld op mij. Maar ook meditatie, mindfullness, …. Kortom technieken om in het ‘nu’ te zijn.

In je hersenen zijn zenuwbanen aanwezig die gevoelig zijn voor dopamine: een stof die een rol speelt bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn. Als jij je iedere keer beloont op het moment dat jij aan je doel gewerkt hebt, gaan je hersenen het werken aan je doel associëren met dit genotsgevoel en creëer je zo dus de behoefte om meer van dit gedrag (het werken aan je doel) te vertonen. Voor sommigen kan de douche na het lopen wonderen doen, anderen verkiezen een lang bad, anderen trakteren zichzelf op een wandeling of een koffiepauze na een tijd geconcentreerd werken aan hun doel. Hoe ga jij jezelf belonentelkens wanneer je een klein stapje zet in de richting van je doel? Hoe kan je een ‘fun-gehalte’ inbrengen tijdens je ‘work-out’?

Ik stond met momenten versteld hoeveel er werd gelachen door de deelnemers van de sessie ‘Fit in je hoofd’. Ervaringen werden uitgewisseld en meer en meer durfden de deelnemers zichzelf en hun ‘mentale’ saboteurs niet té serieus nemen en werden 1ste stapjes in hun ‘mentaal trainingsschema’ gezet. Tijdens de mentaal - en zelfs een beetje ‘fysiek’ - bewegende oefeningen kwam gaandeweg meer en meer energie vrij.

Wil jij graag meer te weten komen over de succesfactoren om mentaal fit te zijn en te blijven? Wil je je ‘mentale spieren’ trainen en je veerkrachtiger en energieker voelen? Neem gerust even contact op >> Meet me!


BLOG - Fit in je hoofd!

Waversebaan 26 - 3001 Leuven
info@mietleijssen.be
T +32 478 99 79 35
Privacy
Disclaimer
Sitemap

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x